Jullefriden.. Julestriden

Jag måste bara skriva av mig!
Jag har något som gnager i mig som gör mig både ledsen och arg och det är att mötas av otrevliga ord utan någon anledning. 

Här om dagen var jag, min sambo och Alicia in till stan för att överaska Alicias gammelfarmor som är 90 år med att lussa lite för henne. Vi hade pratat ihop oss med några andra släktingar till min sambo för att det skulle bli ett litet luciatåg. 

Under besöket möts jag av frågan "var ska ni vara i jul?" och jag svarar att vi ska vara hos mina föräldrar på julafton. Då möts jag av "ja jag hörde det, att hela Hampus familj skulle till er också". I mitt huvud snurrar det då något i stil
med "va fan frågar du för då" men utan att jag hinner säga något får jag detta kastat i ansiktet "det som är negativt med att du och Hampus blev tillsammans är att vi aldrig får fira jul med honom och hans familj nu när du kommit in i bilden, jag tyckte det var så mysigt när alla var hemma hos oss på julafton"... Jag blir helt ställd och det måste hon ha sett på mitt ansiktsuttryck för då försöker hon rädda upp det med "men det är det enda som är negativt", som om det skulle ha gjort saken mycket bättre. Jag är tyst en stund medan jag försöker hitta ord att svara henne med, under tiden blir det sådär jobbigt tyst och jag tycker att stämningen känns jobbig och stressad. Tillslut försöker jag försvara mig genom att säga något i stil med att jag inte vill sitta ensam ute i skogen hos någon som inte har några jul traditioner och att det är därför jag sett till att Hampus familj blivit inbjuden att fira med oss (så att ingen blir ensam på julafton). Jag tyckte att det var en bra lösning för mig och Hampus efter som att ingen då behöver välja bort sin familj på julafton. Den här lösningen har fungerat jätte bra för oss dom jular vi haft tillsammans. 

Jag har inte haft en aning om hur Hampus har firat sina jular innan jag kom in i bilden och när jag frågat honom har han svarat att dom inte har några speciella traditioner. Jag har då försökt lösa jularna så att alla parter ska bli nöjda, men det går tydligen inte.. 

Jag har nu gått och grubblat på det här ett tag för att hitta vad jag skulle gjort annorlunda för att slippa bli bemött på detta otrevliga vis. Jag funderar på vad det är för fel på mig som alltid hamnar i dessa situationer men just den här gången har jag svårt att se varför jag fick detta kastat i ansiktet. Hon kunde ju bara provat med att bjuda in Hampus familj till deras julfirande så kanske chansen att hon fick sin jul dom hon vill ha den ökade. 

Trots att jag har svårt att se mitt fel i detta kan jag inte sluta tänka att det måste vara något fel på mig, att det måste vara jag som bjuder upp till att folk kastar skulden på mig.. Jag kan bara inte fullt ut tänka att det inte är mitt fel och släppa det efter som det är mitt problem att jag ofta hamnar där. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0